Синиша Мали представио привредницима нови модел фискализације
Mинистар финансија у Влади Републике Србије Синиша Мали представио је данас привредницима у Привредој комори Србије (ПКС) нови модел фискализације у Србији, на који фискални…
Mинистар финансија у Влади Републике Србије Синиша Мали представио је данас привредницима у Привредој комори Србије (ПКС) нови модел фискализације у Србији, на који фискални обвезници треба да пређу у периоду од 1. новембра 2021. до 30. априла 2022. године.
Синиша Мали је том приликом рекао и да ће привредници, од 15. октобра, преко сајта Пореске управе, моћи да се пријављују за државне субвенције.
„Начин на који ћемо то спровести у дело је да ће од 15. октобра преко сајта Пореске управе, сваки порески обвезник моћи да се пријави ако жели да прими субвенцију Владе Србије. Рок до када ће моћи да се пријаве је крај јануара 2022. године. То је сто евра по продајном месту и сто евра по фискалном уређају. При чему ће они који нису у систему ПДВ-а добити за 20 одсто већу субвенцију за касе због немогућности да искористе улазни ПДВ и како би тај трошак надоместили“, навео је Мали.
Он је додао да неће бити додатних трошкова за привреднике приликом увођења система, да ће укупни износ субвенција за ове намене износити шест милијарди динара и да ће новац бити директно уплаћиван сваком пореском обвезнику који ће тако покрити трошкове обезбеђења неопходног уређаја.
Како је истакао за привреднике је једно од најважнијих питања питање рокова, односно до када треба прећи на нови модел фискализације.
„Захтев привреде је био да уведемо прелазни период где паралелно постоје и стари и нови систем како би се корисници уходали. Прелазни период биће од 1. новембра ове године до 30. априла следеће године. Шест месеци је период који су привредници тражили и ми ћемо га обезбедити. Мислимо да је то довољан рок да се све активности спроведу до краја“, рекао је Мали.
Према његовим речима веома важна је потпуна флексибилност система, а то је да је много јефтинији, а да корисници као фискални уређај могу да користе таблете, рачунаре, мобилне телефоне.
„Нема више годишњих плаћања сервисирања каса, сертификата. Дакле, имамо ефикаснији систем, који подразумева бољи рад Пореске управе, а са друге једноставан систем који иде у корак са временом“, додао је он.
Министар је подсетио да се кренуло са кампањом „Буди еФискализован“ са слоганом „Чист рачун дуга љубав“, а где ће се на низу састанака и иступа у јавности привреда и грађани упознавати са новим системом и отклонити све евентуалне недоумице.
Мали је навео да је за потребе информисања привредника и грађана направљен и сајт Budiеfiskalizovan.gov.rs, као и да се на њему могу наћи најважнија питања и одговори на ову тему која се редовно ажурирају.
Директорка Пореске управе Драгана Марковић изјавила је се Пореска управа Србије налази у интензивном програму трансформације од 2015. године, а да је ово друга важна фаза тог процеса.
Она је нагласила да ће се захваљујући новом моделу фискализације повећати капацитети за анализу ризика. Према њеним речима, формиран је тим за одобравање електронских и фискалних рачуна у јуну ове године, а након тога објављен је технички водич за произвођаче фискалних уређаја.
„Успостављен је и систем за подршку пореским обвезницима чија функција је увођење пореских обвезника у нови модел и обезбеђена је техничка подршка за све учеснике новог модела, отварањем мејл адресе: budiefiskalizovan@gov.rs. Након тога успостављен је систем за одобравање електронских фискалних рачуна и у овом моменту имамо преко 150 пријављених корисника, потенцијалних произвођача који развијају компоненте новог система. У наредним данима очекују се прве пријаве за добијање одобрења за употребу нових електронских уређаја“, прецизирала је Марковић.
Према њеним речима од 1. октобра посредством портала Е-порези, порески обвезници ће моћи да пријављују локације својих објеката у којима обављају делатност за коју је неопходно поседовање фискалног уређаја.
„Од 1. новембра сви они који су извршили пријаву ових локација добиће у пореском сандучету на порталу Е-порези електронски позив за пријаву за добијање безбедносних елемената које ће Пореска управа делити бесплатно“, додала је она.
Како је навела, пријем података из фискалних уређаја омогућиће бољу анализу и лакше уочавање неправилности у раду пореских обвезника али и нове начине контроле издавања фискалних рачуна јер ће валидност рачуна бити проверавана једноставним скенирањем QR кода на рачуну.
„Валидност пореских рачуна моћи ће да провере не само инспектори Пореске управе већ и сви купци у малопродајним објектима по добијању фискалних исечака. Тиме ћемо сви заједно допринети поштовању пореских прописа и смањењу сиве економије“, навела је Марковић.
Она је додала да ће подаци о промету бити добијани у реалном времену те да ће бити упоредиви и на нивоу територије, индустријске гране, времена издавања, а располагаће се и за износима просечних промета што је битно за анализу у сектору анализе ризика ПУ.
На сајту ПУ ће бити објављен и списак одобрених модела фискалних уређаја за коришћење на територији Србије. Корисници фискализације и обвезници имаће смањене трошкове, нови модел не подразумева дуплу траку, годишњи сервис, GPRS, а ни фискални модули неће бити потребни. Она је изразила уверење да ће сви бити на нивоу задатка и у задатим роковима реализовати овај сложен пројекат.
Председник Управног одбора Националне алијанске за локални економски развој (НАЛЕД) Владислав Цветковић рекао је да се ова организација већ седам година залаже за ову реформу као и да смо захваљујући заједничким напорима Министарства финансија и Пореске управе, на корак до остварења тог циља јер је ова мера једна од кључних мера Националног програма за сузбијање сиве економије, и заједно са е-фактурама представља један од стубова транспарентне економије и фер конкуренције за шта се сви залажу.
„Овај систем за привреду значи модернизацију и дигитализацију пословања, ту је и услуга за потрошаче, вишемилионске уштеде и у времену и у новцу за привреднике, које се односе на штампање и чување папира, контролних трака, архивирање документације“, рекао је Цветковић.
Директор Сектора за стратешке анализе, услуге и интернационализацију у Привредној комори Србије Михајло Весовић рекао је да је у Привредној комори Србије данас присутно више од 150 компанија што указује да је ово важна тема, која је битна не само за државну управу већ и за привреду.
„Привредна комора Србије је у овом процесу укључена у старту. Од момента када је Пореска управа објавила технички водич одржали смо низ скупова не само у регионалним коморама, него и онлајн, како би омогућили привредницима, посебно произвођачима хардвера и софтвера да се на време припреме за ову трансформацију која следи“, навео је Весовић.
Подсетио је да ово није уобичајена година, имајући и виду набавку компоненти, али оно што је за похвалу је да је Министарство финансија већ у марту донело све подзаконске акте, што значи да је административни део припремљен.
„Радује да је сама платформа Пореске управе поверена групи домаћих произвођача, тако да је ово посао који се ради и са привредом и за привреду а информација да ово неће коштати привреднике је посебно значајна јер неке процене кажу да је вредност уштеде за привреду негде на нивоу од 10 милиона евра на годишњем нивоу“, нагласио је Весовић.